Sökresultat:
12 Uppsatser om Konsumentbaserat varumärkesvärde - Sida 1 av 1
Konsumentbaserat VarumÀrkeskapital -Egna VarumÀrken och Traditionella VarumÀrken, en jÀmförande studie i dagligvaruhandeln
VÄrt syfte Àr att skapa en ökad förstÄelse för EVM och deras styrka i svensk dagligvaruhandel i egenskap av varumÀrkeskapital. VÄrt syfte Àr ocksÄ att undersöka hur starka EVM Àr relativt traditionella varumÀrken samt utreda om de generella dimensioner som konsumentbaserat varumÀrkeskapital anses bestÄ av Àr relevanta för tvÀttmedel i dagligvaruhandeln. Vi har anvÀnt en redan operationell modell för konsumentbaserat varumÀrkeskapital utformad för traditionella varumÀrken och applicerat denna pÄ egna varumÀrken. Genom kvantitativ metod, i form av 97 enkÀtundersökningar har vi testat den operationella modellens relevans samt jÀmfört styrkan av EVM mot den av traditionella varumÀrken. VÄr undersökning visar att Skona, ICA: s egna varumÀrke, har skapat ett starkt konsumentbaserat varumÀrkeskapital.
Det handlar om detaljer : En bok om att bygga ett varumÀrke och att göra en första kollektion
Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet ĂźTextila sammanfogningar ñ Gone BananasĂź. MĂlet var att pĂ examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocksĂ vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vĂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.
Frivilligt revisoranlitande för de svenska smÄföretagen : -En studie om vilka anledningar som finns till valet att behÄlla företagets revisor-
Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet ĂźTextila sammanfogningar ñ Gone BananasĂź. MĂlet var att pĂ examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocksĂ vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vĂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.
Kan ett modeföretags CSR-arbete bygga varumÀrkeskapital? - En studie om modeföretaget Weekday
Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att studera pÄ vilket sÀtt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stÀrka sitt konsumentbaserade varumÀrkeskapital. Metod: Vi har utgÄtt frÄn en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkÀtundersökning i syfte att ta reda pÄ konsumenternas Äsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har Àven genomfört semi-strukturerade intervjuer för att fÄ förstÄelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumÀrkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen Àr riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag.
Ett Apple utan Steve Jobs? : En studie om varumÀrkesassociationers pÄverkan pÄ det konsumentbaserade varumÀrkeskapitalet.
Sammanfattning Den 5 oktober 2011 avled Apples publika personlighet Steve Jobs. DÄ en publik personlighet kan ha stort inflytande pÄ varumÀrkesimagen kan denna komma att försÀmras pÄ grund av denna hÀndelse. En försÀmrad varumÀrkesimage leder till ett lÀgre varumÀrkeskapital, vilket Àr negativt för varumÀrket. Syftet med studien Àr att undersöka vilka varumÀrkesassociationer som pÄverkar Apples varumÀrkesimage med fokus pÄ den publika personligheten. Studien utgÄr frÄn ett konsumentperspektiv och datainsamlingen har skett genom en fokusgruppsintervju och en enkÀtundersökning för att pÄ sÄ sÀtt kunna sammanstÀlla och undersöka varumÀrkesassociationers pÄverkan pÄ varumÀrkeskapitalet.
Konsumentbaserat varumÀrkeskapital : En analys av varumÀrket VÀrmlandschark
MÄnga faktorer spelar in och pÄverkar köpbeslut som konsumenter gör i butik.Att sedan konkurrensen har ökat i dagligvaruhandeln har gjort att det finns ettbredare utbud och att varumÀrken pÄ livsmedel spelar större och större roll.VarumÀrket VÀrmlandschark Àr ett relativt nytt varumÀrke som kommer attanalyseras i denna uppsats. De tvÄ delfrÄgor som ligger till grund för analysenÀr; 1) Vilka dimensioner hos varumÀrket VÀrmlandschark pÄverkarkonsumentens vilja att vÀlja deras produkter framför en konkurrerandeprodukt?; 2) Hur fungerar VÀrmlandscharks produkter och marknadsföringsom kommunikatörer av varumÀrket till konsumenten, d.v.s. företagetsmarknadskommunikation? Syftet Àr att skapa en bÀttre förstÄelse för dedimensioner som bidrar till VÀrmlandscharks varumÀrkesvÀrde, samt attförsöka identifiera samband mellan de olika dimensionerna.I litteraturgenomgÄngen beskrivs konsumentbaserat varumÀrkeskapital och deolika varumÀrkesdimensionerna; kÀnnedom, uppfattad kvalitet, associationer,lojalitet och unikhet.
Vad innebÀr CSR? - En studie av hur företag relaterar till begreppet Corporate Social Responsibility
Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att studera pÄ vilket sÀtt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stÀrka sitt konsumentbaserade varumÀrkeskapital. Metod: Vi har utgÄtt frÄn en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkÀtundersökning i syfte att ta reda pÄ konsumenternas Äsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har Àven genomfört semi-strukturerade intervjuer för att fÄ förstÄelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumÀrkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen Àr riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag.
Konsumentbaserat varumÀrkeskapital : - En studie i varumÀrkeskapitalsbyggande för försÀkringsbolag som erbjuder hemförsÀkring -
Denna uppsats syftar till att öka förstÄelsen för vad konsumentbaserat varumÀrkeskapital innebÀr för försÀkringsbolag som erbjuder privat hemförsÀkring. Detta dels genom att identifiera vilka dimensioner som kan utgöra varumÀrkeskapital, dels förstÄ vilken inverkan dessa har. För att göra detta har en kvalitativ samt en kvantitativ studie genomförts. Först gjordes djupintervjuer med en specifik kundgrupp. DÀrefter fick ett större urval ur samma kundgrupp svara pÄ en enkÀt som baserades pÄ litteratur och den kvalitativa studien.Analysen av kvalitativ data visade att dimensionerna kÀnnedom, attitydmÀssig lojalitet och unikhet kan sÀgas utgöra varumÀrkeskapital.
VarumÀrkeslojalitet: en studie med fokus pÄ icke-lojalitet.
En viktig del av vÄrt syfte Àr att utveckla en modell och dÀrmed förklara vad som skiljer den lojala kunden ifrÄn den icke-lojala kunden. VÄrt syfte Àr ocksÄ att studera den eventuella koppling som finns mellan varumÀrkeskapital och varumÀrkeslojalitet. Ytterligare en viktig del av arbetet Àr att lyfta fram argument för varför mer fokus bör lÀggas pÄ icke-lojalitet. Med utgÄngspunkt frÄn en redan operationell modell för konsumentbaserat varumÀrkeskapital har vi kompletterat modellen. Genom en kvantitativ metod har vi lyckats skapa en ny struktur i varumÀrkeskapitalsmodellen.
Axe Anarchy - En avvikelse frÄn det vanliga : En studie av hur Axe:s varumÀrkesutvidgning kan pÄverka Axe:s varumÀrkesvÀrde
The concept of brand equity emerged inthe eightiesto justify the long term value of marketing investments. Brand equity signify the value that a brand adds to a product and is the result of the marketing of a brand. One of the most widely used strategies to enhance brand equity is to do a brand extension, which means that a firm uses an established brand to introduce a new product to the market. At worst, a failed brand extension can damage the brand equity, which Vinjamuri (2008) claims that the brand Axe is currently in danger of doing. This January Axe launched an extention including products for both men and women for the first time and Vinjamuri claims that this can disappoint AxeŽs former target group (men between 14 and 27 years old) (Newman, 2012). In this thesis AxeŽs brand equity among the extensions target group (men and women, age 14 to 27) in Sweden is studied to find out if the brand extension is likely to affect the brand equity in the target group.
D?lig st?mning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsf?ring
Inledning: Som svar p? den l?nga traditionen av mejerikonsumtion producerar varum?rket Oatly
alternativa produkter framst?llda p? havre (Oatly, u.?). I ett samh?lle som k?nnetecknas med h?rd
konkurrens mellan f?retag och ett marknadsf?ringsklimat med medvetna och kr?vande konsumenter ?r
det sv?rt att sticka ut och positionera sig (Hamzah et al, 2014). Oatly anser sig vara en drivande akt?r
(Oatly, u.?) i debatten kring mejeriprodukters klimatp?verkan och har en m?ls?ttning att f?r?ndra
beteenden i syfte att minska konsumtion av dessa produkter.
VarumÀrkeskapital : Skapande av varumÀrkeskapital för företag verksamma inom en marknad för snabbrörliga konsumentvaror
VarumĂ€rkeskapital Ă€r det mervĂ€rde som ett varumĂ€rke ger en produkt i förhĂ„llande till om varumĂ€rket inte funnits pĂ„ produkten. Konsumentbaserat varumĂ€rkeskapital innebĂ€r vidare att det Ă€r i konsumentens medvetande som varumĂ€rkeskapitalet existerar. Snabbrörliga konsumentvaror kĂ€nnetecknas av att de köps ofta och att deras kontakt med konsumenten Ă€r begrĂ€nsad, vidare Ă€r de ofta lĂ€tta att byta ut.Den hĂ€r studien undersöker genom kvalitativa intervjuer hur företag bygger varumĂ€rkeskapital inom en marknad för snabbrörliga konsumentvaror. Ă
tta varumÀrkesansvariga pÄ företag verksamma inom en marknad för snabbrörliga konsumentvaror har intervjuats för att fÄ reda pÄ deras syn pÄ byggande av varumÀrkeskapital inom nÀmnda kontexten.Hela studien utgÄr i grunden frÄn fem dimensioner av varumÀrkeskapital nÀmligen varumÀrkesassociationer, varumÀrkeskÀnnedom, varumÀrkeslojalitet, upplevt vÀrde samt andra varumÀrkestillgÄngar. Intervjuerna har sedan analyserats utifrÄn dessa dimensioner stött av andra relevanta teorier inom Àmnet, analysen har ocksÄ sin grund i det valda syftet.Resultaten av denna studie pÄvisar hur varumÀrkeskapital skapas för snabbrörliga konsumentvaror inom de fem dimensionerna av varumÀrkeskapital.